Informacja zwrotna to szalenie ważna umiejętność w arsenale każdego lidera. Aby ją przekazać wybierz właściwy moment i miejsce – to powinna być rozmowa w cztery oczy. Warto, aby pracownik otrzymał feedback natychmiast po wydarzeniu, jednak warto, jeśli sytuacja wzbudziła w nas emocje, ochłonąć.
Podczas spotkania możesz skorzystać z jednego z narzędzi, jednym z nich jest FUKO
F – Fakty
U – Uczucia
K – Konsekwencje
O – Oczekiwania
Technika komunikacji „FUKO” jest bardzo skuteczną i konkretną metodą przekazywania informacji zwrotnych. Zawiera ona wszystkie ważne informacje potrzebne do konstruktywnego poinformowania drugiej strony o Twojej reakcji na jej zachowanie, które wiąże się z Twoim niezadowoleniem lub smutkiem. Dzięki „FUKO” możliwe jest zawarcie w przekazie wszystkiego, co ważne w sposób jasny i klarowny, a jednocześnie nie krytykujący, ani atakujący drugiej strony.
Poza tym warto pamiętać, iż tego rodzaju spotkanie to rozmowa w dwóch kierunkach, i bardzo mogą się Wam również przydać umiejętności coachingowe.
Ale, jeśli w Waszej firmie, nie ma jeszcze mocno zakorzenionej kultury udzielania sobie informacji zwrotnej, to tym bardziej starajcie się być uważni.
Pomimo iż będziecie świetnie przygotowani, i przekażecie informacje w bardzo profesjonalny sposób, to osoba może feedback odebrać osobiście, lub go nie przyjąć.
O takich sytuacjach możecie posłuchać w podcaście o tytule „Samoświadomość Lidera„.