fbpx
Social media
Szukaj
Słuchaj na:

Czy wynagrodzenia w firmie powinny być jawne?

Słuchaj podcastu
Transparentność Wynagrodzeń

Czy podobał Ci się ten podcast?

Wybierz liczbę gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Ilość ocen: 2

Ten podcast nie ma jeszcze ocen, możesz być pierwszy!

Bardzo mi przykro, że nie podoba Ci się ten podcast

Pomóż mi, aby następny był lepszy!

Powiedz, co powinienem zmienić.

Niezależnie od tego, czy nam się to podoba, czy nie, nasi pracownicy będą zastanawiać się w pewnym momencie nad tym jaka jest Twoja pensja – i jak wygląda ich pensja względem innych współpracowników. Czy powinno Cię to niepokoić? Najnowsze badania HBR rzucają światło na to pytanie, a ich odkrycia mogą cię zaskoczyć.

HBR przeprowadził eksperyment z próbą 2060 pracowników ze wszystkich szczebli dużego banku komercyjnego w Azji. Firma jest dość reprezentatywna dla większości firm na całym świecie w niektórych kluczowych aspektach, w tym stopnia nierówności płacowych i polityki dotyczącej nieujawniania w zakresie wynagrodzenia.

W ankiecie internetowej pracownicy musieli odgadnąć pensje swoich menedżerów. Aby mieć pewność, że będą oni mieli motywację, zaoferowano im nagrody za dokładne domysły.

Zdecydowana większość respondentów znacząco się pomyliła. (przeciętnie pracownicy nie doceniają wynagrodzenia swojego menedżera o 14%). I tu właśnie nastąpił zwrot akcji: dla losowo wybranej grupy osób, badacze zdecydowali się dostarczyć dokładnych informacji odnośnie wynagrodzenia managera. Tak więc połowa respondentów dowiedziała się, ile naprawdę zarabia ich szef – podczas gdy druga połowa nie.

Następnie badacze porównali późniejsze zachowanie tych dwóch grup pracowników, aby zobaczyć, w jaki sposób wiedza o tym ile zarabia ich szef wpłynie na ich produktywność.

Aby zweryfikować jak ta wiedza wpłynęła na dwa zespołu badacze zmierzyli dane dotyczące sprzedaży w rok po ujawnieniu danych o wynagrodzeniu.

Ku naszemu zaskoczeniu, wiedza o tym, że ich menadżerowie zarabiają więcej, sprawiała, że pracownicy pracowali ciężej niż ci, którzy nie znali prawdziwej pensji.

Ich szacunki sugerują, że odkrycie, że pensja szefa jest o 10% wyższa niż pierwotnie sądzono, powoduje, że pracownicy spędzają w biurze o 1,5% więcej czasu, wysyłają o 1,3% więcej e-maili i sprzedają o 1,1% więcej. (Im większa niespodzianka, tym większy efekt – ustalenie, że szef zarobił 50% więcej, doprowadziło do pięciokrotnie większych efektów).

Dowody wskazują, że te efekty były spowodowane aspiracjami pracowników.

Efekt znajomej pensji menedżera był jeszcze bardziej znaczący dla pracowników, którzy dowiedzieli się o wynagrodzeniu menedżerów, i którzy byli już na ścieżce promocji.

Badacze stwierdzili również że pracownicy stali się bardziej optymistyczni, ponieważ mieli większą jasność co do tego, jakich zarobków mogą się spodziewać w przyszłości, jeśli awansują.

Jest jednak pewne zastrzeżenie. Podczas gdy pracownicy wydawali się doskonale zdolni do radzenia sobie z tą pionową nierównością, nie radzili sobie równie dobrze z poziomą nierównością.

W eksperymencie poproszono również pracowników o odgadnięcie średniej pensji wśród swoich współpracowników na takiej samym lub podobnym stanowisku. Mimo że pracownicy lepiej odgadywali pensje swoich kolegów niż swoich szefów, to nadal nie byli w stanie odgadnąć ich precyzyjnie.

Podobnie jak w poprzednim przypadku, część zespołu otrzymała dokładne informacje o wynagrodzeniach kolegów, a część nie.

Zauważone, że wiedza o pensjach współpracowników zarabiających więcej ma negatywny wpływ na zaangażowanie i wydajność pracownika. Ustalenie, że rówieśnicy zarabiają średnio o 10% więcej niż początkowo sądzili, spowodowało, że pracownicy spędzili w biurze o 9,4% mniej godzin, wysłali o 4,3% mniej e-maili i sprzedali o 7,3% mniej.

Badanie stawia pytanie: czy należy zwiększyć przejrzystość wynagrodzeń w firmie? Chociaż badania wykazują, że większość pracowników życzy swoim pracodawcom większej przejrzystości w zakresie wynagrodzeń, większość firm stosuje politykę zachowania tego obszaru w tajemnicy.

Oczywiście musimy pamiętać, że informacja o zarobkach jest wrażliwa, a zatem może istnieć coś takiego jak zbyt duża transparentność. Na przykład większość pracowników uczestniczących w naszym badaniu opowiada się za zwiększeniem przejrzystości w anonimowy sposób, poprzez raportowanie średnich wynagrodzeń według pozycji. Gdy jednak ci sami pracownicy zostali zapytani o zwiększenie przejrzystości w sposób nieanonimowy, co oznacza, że ​​ich nazwiska i pensje byłyby udostępniane, większość z nich sprzeciwiała się.

Wiele amerykańskich polityk promujących przejrzystość wynagrodzeń nakazuje pełną, nieanonimową przejrzystość wynagrodzeń. Na przykład niektóre stany, takie jak Kalifornia i Nowy Jork, publikują listy online zawierające pełne nazwiska i pensje każdego pracownika państwowego. Badacze uważają iż bardziej rozsądne jest przejrzystość w zakresie przeciętnej płacy na danym stanowisku, bez ujawniania indywidualnych wynagrodzeń.

Jestem bardzo ciekaw jaka jest Twoja opinia na ten temat, i odnoszę wrażenie że w naszej kulturze dość popularne jest dzielenie się informacjami dotyczącymi wynagrodzenia ze swoimi kolegami, ale być może się mylę.

Czy podobał Ci się ten podcast?

Wybierz liczbę gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Ilość ocen: 2

Ten podcast nie ma jeszcze ocen, możesz być pierwszy!

Bardzo mi przykro, że nie podoba Ci się ten podcast

Pomóż mi, aby następny był lepszy!

Powiedz, co powinienem zmienić.

Nazywam się Sebastian Drzewiecki i zawodowo definiuję się jako strateg zarządzania. Od 20 lat kieruję zespołami i rozwojem dużych organizacji w obszarze nowych technologii. Rozwijałem firmy od 240 do 700 pracowników, a obecnie jestem dyrektorem zarządzającym w Softserve, gdzie kieruję 1000 osobową organizacją.

Chętnie angażuję się w projekty non-profit związane z budowaniem kapitału społecznego. Działam w organizacjach wspierających rozwój młodych ludzi i przyszłych liderów, takich jak Technologia w spódnicy, Mentoring Walk, LeadersIN i ABSL.

Po godzinach realizuję autorski projekt „Nowoczesny Lider” - podcast skierowany do managerów, którzy chcą być skutecznymi i inspirującymi liderami. Wspólnie z gośćmi rozmawiam o sprawdzonych, konkretnych rozwiązaniach oraz metodach stosowanych przez praktyków zarządzania. A gdy w końcu znajdę wolną chwilę, z przyjemnością spędzam ją na grze w golfa.

Autor książki "Lider Wystarczająco Dobry", która znalazła się na szczycie popularności w EMPIK w kategorii Biznes.

Więcej z tej serii

5 minutOdcinków: 9