fbpx
Budowanie wpływów oraz relacji w organizacji
Podaj dalej

Budowanie wpływów oraz relacji w organizacji

Influencing
Podaj dalej

Czy podobał Ci się ten podcast?

Wybierz liczbę gwiazdek

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nasz podcast Ci się spodobał

może zechcesz zostać ze mną w kontakcie?

Bardzo mi przykro, że nie podoba Ci się ten podcast

Pomóż mi, aby następny był lepszy!

Skrypt

Świat w którym operują dzisiejsi liderzy jest odrobinę bardziej skomplikowany niż chociażby 10 lat temu. Na codzień pracujemy nie tylko z osobami ze swojej organizacji ale jesteśmy również otoczeni partnerami z którymi pracuje firma, klientami, freelancerami i innymi organizacjami czy społecznościami, np. takimi z którymi firmy wchodzą w interakcję w ramach platform crowdsourcingowy.

Faktem jest że Twoje stanowisko, oraz nadane Wam uprawnienia nie wszędzie będą równo honorowane i tak samo istotne, szczególnie jeśli wykroczycie ze swoimi działaniami poza granice Twojej firmy i zaczniecie pracować z zewnętrznymi interesariuszami.

W tym krótkim podcaście znajdziesz trzy proste podpowiedzi, jak sprawdzić siłę Waszego nieformalnego oddziaływania na organizację i społeczność.

Krok 1: wypisz 10 najważniejszych kontaktów, które umożliwią Ci wykonanie Twojej pracy. Te kontakty mogą być wewnętrzne lub zewnętrzne dla Twojej organizacji.

Krok 2: Dla każdego kontaktu przypisz wynik od 1 do 10, jeżeli ten kontakt ma dla Ciebie wysoką wartość, i jest trudny do zastąpienia, przypisz wysoką ilość punktów. Wartościowa osoba to na przykład taka która wspiera Cię zawodowo, wspiera emocjonalnie, wspiera w codziennych działaniach, zapewnia dostęp do informacji oraz ważnych interesariuszy.

Krok 3: Zrób to samo dla siebie. Przypisuj sobie ocenę z perspektywy innych. Przybliż, ile wartości oferujesz swoim kontaktom i jak trudno byłoby Cię zastąpić. Bądź ze sobą szczery.

Następnie poszukaj miejsc, gdzie znajdziesz Twój brak – niską liczbę punktów – lub minimalny poziom wpływów czy też słabe relacje. Jeśli sluchałaś/eś podcastu po budowaniu zaufania, to pamiętasz pewnie że relacje są najistotniejszym czynnikiem budującym zaufanie. Zachęcam do słuchania!

Dodatkowo, jeśli wszystkie Twoje kluczowe kontakty zlokalizowane są w jednym zespole, funkcji, linii produktów lub geograficznej lokacji, może to oznaczać iż może masz problemy z budowaniem nieformalnych relacji.

Jeśli twoje kontakty zapewniają ci więcej niż sam im dajesz to taką relację może być trudno utrzymać w dłuższej perspektywie. Długofalowa asymetria w takim przypadku nie jest wskazana.

Zwróć również uwagę na to czy nie koncentrujesz się za bardzo na kilku, wybranych kontaktach. Świat się zmienia błyskawicznie, i jeżeli te osoby znikną z Twojego otoczenia, Twój nieformalny wpływ na organizację może zniknąć w ciągu kilku dni.

Jak zadbać o to, aby poszerzyć swoją sieć kontaktów a przez to sieć wpływów.

Po pierwsze jeśli powyższy audyt wskazał braki w Twoich relacjach, postaraj się je poprawić. To najprostszy sposób na wzmocnienie twojej sieci, i przy okazji być może na jej powiększenie. Aktywnie wykorzystuj swoje umiejętności, aby pomagać innym, wykraczając poza wymogi formalnej roli. Nie chcesz być ekspertem, którego nikt nie zna.

Po drugie, niech twoja praca ci pomoże. Angażuj się w społeczność oraz inicjatywy przebiegające przez inne funkcje (kross funkcyjne), to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na poznanie osób spoza swojej bezpośredniej organizacji, i zbudowanie nowych i trwałych relacji.

Po trzecie, lepiej poznaj swoich interesariuszy i współpracowników i ich potrzeby. Naprawdę możesz się pozytywnie zaskoczyć tym, jak coś co wydaje Ci się banalnie proste, dla nich będzie bardzo wartościowe, ponieważ nie mają Twoich umiejętności lub talentu. Dodatkowo nie musisz się tutaj ograniczać jedynie do domeny czysto zawodowej.

Poza pracą dołącz do stowarzyszeń społecznych i zawodowych. Wspólne działania mają ogromny a często niedoceniony wpływ na rozszerzenie naszych sieci.

Twoja wartość nie powinna być definiowana wyłącznie przez twoją zdolność do wykonywania formalnej roli organizacyjnej. Jeśli tak jest, to prawdopodobnie możesz mieć prędzej czy później kłopoty.

Tworząc wartość dla różnych interesariuszy i stając się dla nich ważnym, otwierasz możliwości dla siebie w organizacji i poza nią. I dzięki temu dostarczysz jeszcze większą wartość dla firmy.

źródło: https://hbr.org/2019/02/how-to-figure-out-how-much-influence-you-have-at-work

Napisane przez
Sebastian