fbpx
Trzy elementy pomagające zbudować zaufanie
Zaufanie

Trzy elementy pomagające zbudować zaufanie

Podcast

Czy podobał Ci się ten podcast?

Wybierz liczbę gwiazdek

Średnia ocena 5 / 5. Ilość ocen: 1

Nasz podcast Ci się spodobał

może zechcesz zostać ze mną w kontakcie?

Bardzo mi przykro, że nie podoba Ci się ten podcast

Pomóż mi, aby następny był lepszy!

Podyskutuj o tym


Skrypt

Dzisiaj ponownie sięgnąłem do artykułu Harvard Business Review, w którym autorzy Jack Zenger and Joseph Folkman przedstawiają wyniki swoich badań, dotyczących tego co pomaga liderom budować zaufanie.

Jako nowoczesny lider zapewne chcesz, aby ludzie w Twojej organizacji Ci ufali. I nie bez powodu. Zaufanie jest niezbędne w prowadzeniu zespołu, firmy i angażowaniu ludzi. Jest ciężkie do zbudowania i relatywnie łatwe do stracenia.

Badacze HBR tym razem spojrzeli na dane z ocen 360 stopni zebranych dla 85 tysięcy liderów, i dzięki nim udało im się znaleźć pewne korelacje między zebranymi ocenami a poziomem zaufania jakim oceniający byli skłonni obdarzyć, swoich liderów.

Dzięki tej analizie udało im się wyodrębnić trzy obszary, które mają największy wpływ na budowanie zaufania.

Pozytywne relacje.

Zaufanie jest częściowo oparte na stopniu, w jakim lider jest w stanie tworzyć pozytywne relacje z innymi ludźmi i grupami. Aby zbudować zaufanie, lider powinien:

  • Pozostać w kontakcie z problemami i obawami innych.
  • Przy dbaniu o wyniki i rezultaty pamiętać o swoim zespole i jego obawach
  • Pomagać nawiązywać współpracę między pracownikami – pomagać budować relacje
  • Pomagać rozwiązywać konflikty
  • Przekazywać informacje zwrotne szczerze w pomocny sposób.

Lider jako ekspert.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy ludzie ufają liderowi, jest stopień, w jakim lider jest dobrze poinformowany i kompetentny. Muszą rozumieć techniczne aspekty pracy, a także mieć dogłębną wiedzę. To znaczy:

  • Korzystają z dobrych i wartościowych źródeł informacji przy podejmowaniu decyzji.
  • Inni ufają ich pomysłom i opiniom.
  • Inni szukają ich opinii i porad
  • Ich wiedza i doświadczenie wnoszą istotny wkład w osiąganie rezultatów.
  • Potrafią szybko przewidywać i reagować na problemy.

Integralność.

Ostatnim elementem który pomaga budować zaufanie jest to, w jakim stopniu liderzy są spójni między tym co mówią i tym co robią. Łatwiej będzie liderom zbudować zaufanie jeśli:

  • Są wzorem do naśladowania i stanowią dobry przykład.
  • Honorują ​​zobowiązania i dotrzymują obietnic.
  • Są gotowi działać pomimo iż muszą wykroczyć poza obszar ich odpowiedzialności, jeśli wymaga tego sytuacja i cel.

Korelacje

Badacze chcieli zrozumieć, w jaki sposób te trzy elementy oddziaływały na siebie, aby podnieść prawdopodobieństwo, że ludzie zaufają liderowi. Dla każdego elementu stworzyli trzy wskaźniki, a ponieważ dysponowali tak dużym zbiorem danych, eksperymentowali z tym, w jaki sposób wydajność każdego z wymiarów wpłynęła na ogólny wynik zaufania.

W Ich badaniu okazało się, że jeśli lider zdobył co najmniej 60 procent pozytywnych odpowiedzi we wszystkich trzech czynnikach, ogólny wynik zaufania był na poziomie 80 procent.

Porównali również wysokie wyniki (powyżej 60%) i niskie wyniki (poniżej 40%), aby zbadać wpływ, trzech elementów na poziom zaufania.

Zwróć uwagę, że te poziomy nie są ekstremalnie wysokie lub niskie. Zasadniczo są one 10% punktów powyżej i poniżej normy. Jest to ważne, ponieważ oznacza to, że bycie nieco ponad przeciętnym na tych umiejętnościach może mieć głęboki pozytywny efekt, i odwrotnie, samo bycie poniżej średniej może zniszczyć zaufanie.

Stwierdzili również, że poziom zaufania jest silnie skorelowany z tym, jak ludzie oceniają ogólną skuteczność przywódczą lidera, czyli czy lider jest w stanie skutecznie prowadzić organizację do celu.

Czy potrzebujesz wszystkich trzech elementów zaufania?

Badaczy ciekawiło również, czy liderzy muszą posiadać umiejętności we wszystkich trzech wymienionych wyżej obszarach, aby budować wysoki poziom zaufania, i czy jeden z elementów mógł mieć większy wpływ na ranking zaufania niż inne.

Aby to ocenić, stworzyli eksperyment, w którym podzielili liderów na takich, którzy uzyskali wysokie i niskie poziomy ocen w każdym z trzech filarów, a następnie zmierzyli poziom zaufania. Intuicja może Ci podpowiadać z najważniejszym elementem będzie spójność. Mówienie jednej rzeczy i robienie drugiej wydaje się być najbardziej szkodliwe dla poziomu zaufania.

Okazało się że ich analiza wykazała, iż ​​niespójność ma oczywiście negatywny wpływ (zaufanie obniżyło się o 17%), ale to budowanie relacji miało największy wpływ na to, jakim poziomem zaufania byli skłonni obdarzyć lidera ankietowani.

W momencie kiedy relacje były ocenione nisko, a pozostałe dwa obszary miały wysokie oceny, zaufanie spadało aż o 33%.

Jeśli nie uda Ci się zbudować relacji, lub relacja nigdy do końca się nie sformowała, to Twojemu zespołowi trudno będzie Ci zaufać.

Aby być dobrym liderem powinieneś mieć wszystkie obszary, relacje, spójność i ekspertyzę powyżej średniej. Pamiętaj że badacze ustawili w swojej pracy poprzeczkę dość nisko, na 60%, który to poziom jest odrobinę powyżej średniej.

To co również możesz zapamiętać z tego podcastu to to, że masz prawdopodobnie jeden z trzech elementów rozwinięty lepiej niż inne, i zapewne uzyskasz dla niego lepszą ocenę w razie badania.

Ponieważ badacze stwierdzili że dla zbudowania zaufania ważne jest aby być powyżej średniej we wszystkich obszarach, prawdopodobnie warto poświęcić czas na skupienie na tym w którym czujesz się najmniej komfortowo, pamiętając o tym iż relacje mają największy wpływ na to czy uda Ci się osiągnąć wyższy indeks zaufania.

źródło: https://hbr.org/2019/02/the-3-elements-of-trust

Napisane przez
Sebastian