Dawanie informacji zwrotnej to jedna z kluczowych umiejętności skutecznej komunikacji. Z tego podcastu dowiesz się jak umiejętnie udzielić informacji zwrotnej, z jakich narzędzi możesz skorzystać oraz jak różnie jest ten proces postrzegany w różnych kulturach organizacyjnych i kulturach różnych krajów. A wszystko to poparte prostymi przykładami.
Moim gościem jest Radek Ruciński. Konsultant. Trener.
Radek pomaga liderom, zespołom i firmom wydobyć z siebie mądrość i energię, które prowadzą do lepszych rezultatów. Rozwija przywództwo, zespołowość, komunikację, otwartość na zmiany, elastyczność i innowacyjność.
W biznesie od 1993r. Doświadczenie praktyczne zdobywał (i wciąż zdobywa) w międzynarodowych i polskich firmach, m.in.: Nestlé, House of Skills, Procter & Gamble, Grey Advertising, United Biscuits, Time for Team. Tworzył i wdrażał strategie marketingowe, implementował zmiany, dbał o komunikację i zaangażowanie zespołów, „robił sprzedaż”, zarządzał wieloma projektami.
Realizuje projekty doradcze i wdrożeniowe, warsztaty, szkolenia. Pracował ze wszystkimi funkcjami (od marketingu po spedycję), hierarchiami (od zarządów po stażystów) oraz większością branż (od FMCG po BPO).
Rozwija liderów. Wzmacnia zespoły. Wspiera w zmianach.
Słuchaj wygodnie w aplikacji mobilnej
Definicja
Informacja zwrotna – uwaga, bo często występuje zamiennie z opinią eksperta w znaczeniu „orzeczenie specjalisty na jakiś temat” – np. daj mi informację zwrotną na temat tego projektu
Intencja – zawsze pozytywna, chcę pomóc drugiej osobie (projektowi, zespołowi, sobie, firmie)
Cel – skorygowanie zachowania niewłaściwego, i/lub utrwalenie zachowania właściwego
Nie krytyka – czyli „wystąpienie (słowne lub pisemne) przeciwko jakiemuś zjawisku, osobie, faktowi lub sposobowi rozwiązania problemu i jest powiązane z negatywną oceną tych faktów”
Informacja zwrotna nie jest opinią – czy też „poglądem na jakąś sprawę”
Kiedy udzielać?
- Rozmowa rozwojowa (ewaluacyjna, roczna, etc.) – tak, ale tutaj możemy korygować/wzmacniać grupy zachowań (czyli tak naprawdę postawy), projekty, inicjatywy, etc.
- Natychmiast czyli niezwłocznie – przedawnienie po 24h – instant feedback
Jak udzielać – na przykładzie FUKO
- FUKO – Fakty – Uczucia – Konsekwencje – Oczekiwania
- Schemat rozmowy:
- Otwarcie „Chcę porozmawiać o projekcie, mam dla Ciebie F/IZ, czy to dobry czas (potrzebujemy ok. XX minut)? Jak nie, to umówmy się.”
- Zasady rozmowy „Ja udzielę Ci informacji zwrotnej, potem będzie przestrzeń dla Ciebie, żeby się do tego odnieść. Zależy mi, byś był w pełni obecny – telefony na bok. Gotowy?”
- Wzmocnienie osoby feedbackowanej „Cenię pracę z Tobą, mamy za sobą kilka fajnych projektów, chcę, żeby dalej było coraz lepiej. Dlatego rozmawiamy. Celem tej rozmowy jest znalezienie rozwiązań. Otóż…”
Ważne zasady
- Przewentyluj swoje emocje
- Jedna sprawa na raz – jeżeli więcej, to (i) dłuższa rozmowa, (ii) i tak one by one
- Angażować pytaniami
- Kontakt wzrokowy
- Spokojny, rzeczowy głos – chcesz komuś pomóc!
- Elastycznie – weź pod uwagę „kolor” Twój i drugiej osoby