fbpx
Social media
Szukaj
Słuchaj na:

Przywództwo Służebne | Kampania Bliżej Siebie

Słuchaj podcastu
Przywództwo Służebne

Wprowadzenie

W tradycyjnym modelu zarządzana, które nadal często spotyka się w biznesie nadrzędne są partykularne interesy lidera, kieruje się przede wszystkim swoim ego.

Przywództwo służebne to filozofia przywództwa, w której głównym celem lidera jest służenie innym. Jest to kontrast do tradycyjnego przywództwa, gdzie głównym celem jest rozwój firmy lub organizacji. Lider służebny dzieli się władzą, stawia potrzeby innych na pierwszym miejscu i pomaga ludziom rozwijać się oraz osiągać jak najwyższe wyniki.

W tym modelu lider jest asertywny wobec swoich podwładnych i przełożonych, gdy wizja w ramach misji jest kwestionowana. Reaguje na pracowników niezaangażowanych poprzez przekierowanie, a jeśli to nie wpływa na ich postawę, podejmuje trudne decyzje o rozstaniu.

Kluczowe cechy przywództwa służebnego

  • Słuchanie: Liderzy służebni priorytetowo traktują aktywne słuchanie, aby zrozumieć i spełniać potrzeby innych.
  • Empatia: Starają się zrozumieć i empatyzować z innymi, uznając i szanując ich uczucia oraz perspektywy.
  • Świadomość: Posiadają silną samoświadomość i świadomość innych, rozumiejąc szersze implikacje swoich działań.
  • Perswazja: Zamiast używać autorytetu, liderzy służebni polegają na perswazji i wpływie, aby zachęcić do współpracy i zaangażowania.
  • Koncepcyjność: Potrafią myśleć poza codziennymi realiami i wyobrażać sobie lepszą przyszłość dla organizacji.
  • Przewidywanie: Liderzy służebni mają zdolność przewidywania potencjalnych wyników i podejmowania proaktywnych kroków w celu ich rozwiązania.
  • Kuratorstwo: Działają jako kuratorzy zasobów i ludzi, którymi zarządzają, zapewniając odpowiedzialne i etyczne ich wykorzystanie.
  • Zaangażowanie w rozwój ludzi: Są zaangażowani w osobisty i zawodowy rozwój każdego członka organizacji.
  • Budowanie społeczności: Liderzy służebni pracują nad stworzeniem poczucia wspólnoty i przynależności wśród członków zespołu.

Korzyści z przywództwa służebnego

  • Wyższa satysfakcja pracowników: Pracownicy często czują się bardziej docenieni i cenieni.
  • Poprawa wyników zespołu: Gdy liderzy służą swoim zespołom, często prowadzi to do wyższego zaangażowania i produktywności.
  • Lepsza kultura organizacyjna: Skupienie się na służeniu innym może stworzyć bardziej wspierające i pozytywne środowisko pracy.
  • Zwiększona innowacyjność: Zachęcanie i wspieranie pracowników może prowadzić do większej kreatywności i innowacyjności.
Małgorzata Jakubicz

Gościni: Małgorzata Jakubicz

Liderka z ponad 15-letnim stażem pracy między innymi w firmach MOHAWK, DECORA, IKEA. Od 2018 roku akredytowany coach ICF PCC i certyfikowana trenerka przywództwa.

Ekspertka przywództwa EY Academy of Business, w tym w programie Master Level Leadership. Wykładowczyni na uczelniach AGH, SGH, Akademia Leona Koźmińskiego w obszarach przywództwo służebne, autentyczne i cyfrowe.

Ekspertka w kampaniach „Bliżej Siebie” dedykowanej empatii i zdrowiu psychicznemu w miejscu pracy oraz „Bezpieczeństwo pracy w świecie cyfrowym” EU – OSHA. Zdobywczyni między innymi nagród: Top10 coaches in Warsaw, Digital Transformation Impact Leader of the year 2023, Top 8 HR Influencers 2024.

Autorka książki „Lider w trampkach, czyli jak być przywódcą w zgodzie ze sobą” oraz licznych publikacji. Przywódczyni służebna. Ambasadorka Humanizmu w dobie cyfrowej. Jej misją jest reprezentowanie i propagowanie przywództwa służebnego. Miłośniczka książek, przyrody i rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru samoświadomości i duchowości.



Czy podobał Ci się ten podcast?

Wybierz liczbę gwiazdek

Średnia ocena 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten podcast nie ma jeszcze ocen, możesz być pierwszy!

Bardzo mi przykro, że nie podoba Ci się ten podcast

Pomóż mi, aby następny był lepszy!

Powiedz, co powinienem zmienić.

Nazywam się Sebastian Drzewiecki i zawodowo definiuję się jako strateg zarządzania. Od ponad 20 lat kieruję zespołami i rozwojem dużych organizacji w obszarze nowych technologii. Rozwijałem firmy od 240 do 1800 pracowników, a obecnie jestem dyrektorem zarządzającym w Softserve, gdzie kieruję 1500 osobową organizacją z wielomilionowymi przychodami.

Chętnie angażuję się w projekty non-profit związane z budowaniem kapitału społecznego. Działam w organizacjach wspierających rozwój młodych ludzi i przyszłych liderów, takich jak Kampania "Bliżej Siebie", Mentoring Walk, LeadersIN i ABSL.

Po godzinach realizuję autorski projekt „Nowoczesny Lider” - podcast skierowany do managerów, którzy chcą być skutecznymi i inspirującymi liderami. Wspólnie z gośćmi rozmawiam o sprawdzonych, konkretnych rozwiązaniach oraz metodach stosowanych przez praktyków zarządzania. A gdy w końcu znajdę wolną chwilę, z przyjemnością spędzam ją na grze w golfa.

Autor książki "Lider Wystarczająco Dobry", która znalazła się na szczycie popularności w EMPIK w kategorii Biznes.

Zostaw komentarz!

Więcej z tej serii

Bądźmy "Bliżej Siebie"Odcinków: 13