Wprowadzenie
W tradycyjnym modelu zarządzana, które nadal często spotyka się w biznesie nadrzędne są partykularne interesy lidera, kieruje się przede wszystkim swoim ego.
Przywództwo służebne to filozofia przywództwa, w której głównym celem lidera jest służenie innym. Jest to kontrast do tradycyjnego przywództwa, gdzie głównym celem jest rozwój firmy lub organizacji. Lider służebny dzieli się władzą, stawia potrzeby innych na pierwszym miejscu i pomaga ludziom rozwijać się oraz osiągać jak najwyższe wyniki.
W tym modelu lider jest asertywny wobec swoich podwładnych i przełożonych, gdy wizja w ramach misji jest kwestionowana. Reaguje na pracowników niezaangażowanych poprzez przekierowanie, a jeśli to nie wpływa na ich postawę, podejmuje trudne decyzje o rozstaniu.
Kluczowe cechy przywództwa służebnego
- Słuchanie: Liderzy służebni priorytetowo traktują aktywne słuchanie, aby zrozumieć i spełniać potrzeby innych.
- Empatia: Starają się zrozumieć i empatyzować z innymi, uznając i szanując ich uczucia oraz perspektywy.
- Świadomość: Posiadają silną samoświadomość i świadomość innych, rozumiejąc szersze implikacje swoich działań.
- Perswazja: Zamiast używać autorytetu, liderzy służebni polegają na perswazji i wpływie, aby zachęcić do współpracy i zaangażowania.
- Koncepcyjność: Potrafią myśleć poza codziennymi realiami i wyobrażać sobie lepszą przyszłość dla organizacji.
- Przewidywanie: Liderzy służebni mają zdolność przewidywania potencjalnych wyników i podejmowania proaktywnych kroków w celu ich rozwiązania.
- Kuratorstwo: Działają jako kuratorzy zasobów i ludzi, którymi zarządzają, zapewniając odpowiedzialne i etyczne ich wykorzystanie.
- Zaangażowanie w rozwój ludzi: Są zaangażowani w osobisty i zawodowy rozwój każdego członka organizacji.
- Budowanie społeczności: Liderzy służebni pracują nad stworzeniem poczucia wspólnoty i przynależności wśród członków zespołu.
Korzyści z przywództwa służebnego
- Wyższa satysfakcja pracowników: Pracownicy często czują się bardziej docenieni i cenieni.
- Poprawa wyników zespołu: Gdy liderzy służą swoim zespołom, często prowadzi to do wyższego zaangażowania i produktywności.
- Lepsza kultura organizacyjna: Skupienie się na służeniu innym może stworzyć bardziej wspierające i pozytywne środowisko pracy.
- Zwiększona innowacyjność: Zachęcanie i wspieranie pracowników może prowadzić do większej kreatywności i innowacyjności.
Gościni: Małgorzata Jakubicz
Liderka z ponad 15-letnim stażem pracy między innymi w firmach MOHAWK, DECORA, IKEA. Od 2018 roku akredytowany coach ICF PCC i certyfikowana trenerka przywództwa.
Ekspertka przywództwa EY Academy of Business, w tym w programie Master Level Leadership. Wykładowczyni na uczelniach AGH, SGH, Akademia Leona Koźmińskiego w obszarach przywództwo służebne, autentyczne i cyfrowe.
Ekspertka w kampaniach „Bliżej Siebie” dedykowanej empatii i zdrowiu psychicznemu w miejscu pracy oraz „Bezpieczeństwo pracy w świecie cyfrowym” EU – OSHA. Zdobywczyni między innymi nagród: Top10 coaches in Warsaw, Digital Transformation Impact Leader of the year 2023, Top 8 HR Influencers 2024.
Autorka książki „Lider w trampkach, czyli jak być przywódcą w zgodzie ze sobą” oraz licznych publikacji. Przywódczyni służebna. Ambasadorka Humanizmu w dobie cyfrowej. Jej misją jest reprezentowanie i propagowanie przywództwa służebnego. Miłośniczka książek, przyrody i rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru samoświadomości i duchowości.